Tip na výlet: Bicyklovanie pri Neziderskom jazere

Veľmi príjemné bicyklovanie, vhodné aj pre deti, je neďaleko Bratislavy pri Neziderskom jazere. My sme to vyskúšali opäť, tentoraz sme tu strávili tri dni.

Prvý deň

Prvý deň bola najťažšia etapa z Vrakune na železničnú stanicu v Petržalke, odkiaľ nám išiel vlak. Vyrazili sme ráno a za zhruba dve hodiny spolu s prestávkou sme prešli týchto niečo vyše 10 km. Cesta vedie po bicyklovom chodníku pri Malom Dunaji, po dunajskej hrádzi na petržalskej strane a po peknom cyklochodníku od Incheby až po železničnú stanicu.

Lístok si kupujeme spiatočný do Purbachu, kde by sme chceli na tretí deň skončiť preplávaním jazera na lodi. Vlaky z Petržalky odchádzajú každú hodinu, ideme smerom do Viedne a v Pandorfe Ort prestupujeme na vlak do Neusiedl am See.

V Neusiedli bicyklujeme najskôr do turistickej informačnej kancelárie, ktorá je v strede mesta. Berieme si mapu jazera s cyklistickými trasami a zisťujeme možnosti ubytovania. V Podersdorfe, kde sme chceli pôvodne prenocovať, je všetko obsadené, ale v Neusiedli je voľné ubytovanie v hostely Jugendherberge, asi za najlepšiu cenu, akú môžeme v Rakúsku dostať.

Zvyšok dňa strávime v Neusiedli pri jazere na móle a v platenom areály pláže.

Druhý deň

Noc sme strávili v hostely v malej izbičke na poschodových posteliach. Izbička má našťastie zasklený balkón, takže netrpíme klaustrofóbiou. Hostel má ale o to veľkorysejšie spoločenské priestory a raňajky si vychutnávame na čerstvom vzduchu na terase.

Dnešná naša cesta vedie do Podersdorfu, ktorý je 10 km od Neusiedlu. Cyklistický chodník ide mimo ciest, je široký, asfaltový, len na miestach, kde prechádza národným parkom Seewinkel je povrch len spevnený. Chodník je vhodný pre všetky druhy bicyklov a prejdú ho aj malé deti.

V Podersdorfe nasávame prímorskú atmosféru, prezeráme si mólo a maják. Poobede ide časť rodiny na pláž a druhá časť rodiny sa odchádza pobicyklovať smerom na Illmitz. V tejto časti je viacej miest určených na pozorovanie vtáctva, čomu slúžia aj pozorovacie veže. Určite je dobrý nápad zobrať si so sebou ďalekohľad a atlas vtákov

Cestou domov sa ešte zastavujeme na pláži vo Weidene, kde sa nám páčilo nielen preto, že po 17:00 sme sa dostali dovnútra zadarmo.

Tretí deň

Pôvodne sme chceli ísť do Podersdorfu, previezť sa loďou do Breiterbrunnu na západnom brehu jazera, tu sa trochu pobicyklovať a ísť domov. V noci však začalo pršať a tak meníme plány – dopoludnie trávime v spoločenskej miestnosti hostela a hráme karty a korytnačie závody. Dávame si skorý obed v blízkej čínskej reštaurácii, a keďže ešte stále prší, odchádzame na stanicu a ideme domov.

Neziderské jazero

Je najväčšie stepné jazero v Európe s dĺžkou 36 km. Okolo jazera je slušná dĺžka cyklistických cestičiek. Okrem bicyklovania je možné tešiť sa so zaujímavej prírody, a to nielen v národnom parku Seewinkel, a pozorovať vtáky. Vzácna príroda je aj zapísaná v svetovom dedičstve Unesco. Na západnej strane jazera je možné zažiť aj kopce s vinicami a tí, čo radi ochutnávajú víno by sa tu tiež nenudili. V zime je tu vraj dobré korčuľovanie. Viacej info: http://sk.wikipedia.org/wiki/Nezidersk%C3%A9_jazero.

Užitočné informácie

Vlaky k jazeru odchádzajú každú hodinu o 32-ej minúte so stanice v Petržalke. Treba prestúpiť v Pandorfe Ort, kde dobre nadväzuje ďalší spoj.

Spiatočný lístok do Neusiedl am See má zvláštnu zľavu, stojí 4 eura, ale platí len jeden deň. Spiatočný lístok do Purbachu stojí 18,55 eura, deti cestujú zadarmo a platí mesiac. Vhodné je kúpiť si aj lístok pre bicykel za 1 euro. Je výhodnejšie kupovať spiatočné lístky.

Hostel Jugendherberge: Herberggasse 1, 02167/2252, 0664/8995978, jugendherberge@bkf.at, www.jungehotels.at/neusiedl. Noc s raňajkami stojí 17 eur, pre deti 14,90 eura plus sa platí za posteľné prádlo 2 eura jeden krát na celý pobyt.

Vstup na všetky pláže je spoplatnený a je okolo 4 eura, deti o niečo menej. Zľava je po 15:00 v Neusiedli a po 14:00 v Podersdorfe. Zadarmo sa dá namočiť do jazera v Podersdorfe na móle. V Neusiedli na pláži je aj malé kúpalisko pre deti, všade sú rôzne detské zábavky.

Je vhodné sa poistiť na bicyklovú turistiku, napr. v Unione aj cez SMS.